Žádný motorkář by neměl šetřit na obutí svého stroje. Pneumatiky jsou totiž jediným kontaktním bodem s vozovkou a musí zajistit bezpečí i jízdní komfort. Tento článek vám pomůže zorientovat se v důležitých technických parametrech, ale i v tom, jaký typ pneumatik vybrat pro konkrétní typ motorky.
Při výběru moto pneumatik hraje roli jejich rozměr i charakter povrchu, po kterém budete jezdit.
V článku se dozvíte:
Pneumatiky na motorku můžete vybírat podle ceny nebo značky. Rozhodujícím aspektem jsou ale v první řadě technické možnosti motocyklu, jízdní styl a terén, kterému musíte přizpůsobit dezén plášťů. Podle toho, jestli nejvíce času trávíte na silnici, na nezpevněných tratích nebo na okruhu, máte na výběr z těchto typů pneumatik:
Kromě výběru vhodného typu pneumatik je potřeba umět se orientovat v jejich technických parametrech. Stejně jako pneumatiky na auto mají i pláště na motocykly značení uvedené na bočnici. Povolené rozměry a indexy pro váš stroj si pro jistotu nezapomeňte vždy zkontrolovat v technickém průkazu.
Co znamenají ty nejdůležitější číslice a písmena si ukážeme na příkladu značení 180/55 R17 73W TL:
Nezapomeňte také, že u většiny motorek je potřeba rozlišovat přední a zadní pláště. Přední jsou užší pro snadnější manévrování a značí se písmenem F (front), zadní jsou širší pro větší grip a značí se písmenem R (rear).
Dušové pneumatiky mají mezi ráfkem a pláštěm umístěnou duši, která je vyplněná stlačeným vzduchem, a poznáte je podle označení TT (tube type). V případě defektu se okamžitě vyfoukne, a proto byste měli ihned zastavit, jinak hrozí, že si poškodíte ráfek. Tento typ není tak odolný jako bezdušové pneumatiky.
Bezdušové pláště s označením TL (tubeless) jsou vzduchem plněné přímo a mechanické poškození nebo únik tlaku jim jen tak nehrozí. Odolná pryž je na patkách zesílená vrstvou měkčí gumy, aby dokonale dosedala na ráfek a nedocházelo k ucházení vzduchu. Někdy se můžete setkat i se značením TL/TT, což je bezdušová pneumatika s možností použití duše. Obě kola motorky byste ale vždy měli obout jen jedním z těchto typů pneumatik.
Životnost pneumatik závisí na mnoha faktorech. Na ztrátě jejich optimálních vlastností se podepisuje:
Vždy ale věnujte pozornost i označení DOT. Jedná se o čtyřmístné číslo určující stáří pneumatik. Například 0621 znamená, že byly vyrobeny v 6. týdnu roku 2021.
Z důvodu degradace materiálu si při výběru nových gum pohlídejte, aby nebyly starší než 2 roky. Pokud nebereme v potaz stav a hloubku dezénu, je provozní životnost pneumatik 6 až 10 let. Především kvůli bezpečnosti tuto hranici ale nikdy nepřekračujte.
Stáří pneumatik určíte podle DOT kódu. Konečné čtyřčíslí označuje týden a rok výroby.
Ze značení moto pneumatik už víte, že se v něm ukrývají i symboly rychlostních a hmotnostních indexů. Rychlostní index (SI) určuje maximální povolenou rychlost, pro kterou je pneumatika konstruovaná, respektive při níž motocykl unese zátěž odpovídající zátěžovému indexu. Na svém motocyklu můžete použít pneu s rychlostním indexem stejným nebo vyšším, než je uvedeno v technickém průkazu.
Index zatížení (LI) udává výrobcem maximální povolené zatížení jedné pneumatiky. V provozu nemůžete použít pláště s nižším zátěžovým indexem, ale vyšší ano. Hodnoty rychlostních a hmotnostních indexů najdete v tabulkách, které jsou stejné i pro pneumatiky na automobily.
Cestovní enduro je ideální stroj pro dobrodruhy, kteří se rádi vydávají na delší výpravy, klidně i přes několikery státní hranice, a tu a tam sjedou z asfaltu na nezpevněnou stezku. Jízda na různých površích si proto žádá odolné pneumatiky navržené tak, aby zvládly vysoký kilometrový nájezd po silnici, průjezd bahnem nebo lehčí terén.
Pneumatiky na enduro kombinují výhody silničních a terénních plášťů. Nezaleknou se výkyvů počasí ani měkkého podloží a jsou odolné vůči mechanickému opotřebení. Především však musí být bezpečné i při vyšších rychlostech, brzdění i jízdě do zatáček.
Pro pneumatiky na skútr jsou velmi důležité dvě vlastnosti – vynikající přilnavost a ovladatelnost. Jako řidič tohoto praktického městského „přibližovadla“ si totiž musíte poradit s rychlými manévry na kočičích hlavách, asfaltu, na suché i mokré vozovce. Vyplatí se proto nehledět příliš na cenu a sáhnout po kvalitním obutí, které vám poskytne jízdní komfort a dodá pocit jistoty ve všech situacích. Levné pláště jsou co do kvality materiálu mnohem nevyzpytatelnější a způsobily už mnoho škrábanců.
Ptáte se, jaké pneu vybrat pro chopper nebo cruiser? Pak se správnými rozměry, kterých je v tomto segmentu široká škála, zamiřte do kategorie cestovních pneumatik. Hodí se pro všechny custom mašiny a jsou charakteristické menším průřezem dezénu, aby dobře přilnuly k povrchu suché i mokré vozovky.
Musí vám ale také nabídnout dlouhý kilometrový nájezd i bezpečnou a komfortní jízdu. Pokud se budete orientovat na základě testů moto pneumatik, posviťte si i na spolehlivý odvod vody, ovladatelnost i stabilitu v zatáčkách.
Obutí na chopper musí mít perfektní přilnavost na suché i mokré vozovce.
Závodní pneumatiky pro amatérské jezdce jsou ukázkovým prototypem plášťů, na kterých jezdí závody na okruhu profesionálové. Vyrábí se za použití těch nejlepších technologií, aby jejich konstrukce odolala extrémním tlakům při zachování minimální zátěže. Nemají žádný vzorek, nebo jen nepatrný, takže není vhodné je používat na mokré trati, a nesou označení NHS.
Pamatujte také na to, že závodní pneu využijete pouze na okruhu, na silnici s nimi nesmíte vyjet. Při policejní kontrole by vás neminula pokuta a zároveň byste ohrozili bezpečnost svou i ostatních. Tento typ pneumatik má totiž optimální provozní teplotu, kterou na silnici neudržíte. V případě, že na okruhu netrávíte většinu svého volného času, nebo jste začátečníci, vystačíte si s klasickými sportovními pneumatikami.
Ať už s motokrosem začínáte, nebo už jste pár adrenalinových zkušeností nasbírali, nepodceňte svou fyzičku a výběr správných pneumatik. Na rozdíl od ostatních mají cross pláště výrazný vzorek, který si poradí s blátem, štěrkem nebo pískem. I v této kategorii ale existují určité rozdíly, a proto je potřeba zvolit pneumatiky patřičné tvrdosti, s ohledem na terén.
Ani u cross pneumatik není na místě finanční úspora. Nekvalitní pláště jsou málo stabilní a snadno můžete zapadnout. Poznáte je i podle minimálního opotřebení. Na kvalitních gumách je opotřebení časem patrné, nejčastěji na špuntech, kde se tvoří žmolky. A ještě na jednu věc je potřeba dát pozor – pneumatiky pro offroad nemusí být homologované pro použití na silnici. V tom případě budete muset na trať motorku převézt na vozíku nebo přepravníku.
Pneumatiky na krosovou motorku je potřeba vybírat podle typu podkladu. Čím tvrdší trať, tím tvrdší obutí.
Dostatečná hloubka dezénu je důležitým předpokladem bezpečné jízdy na motorce. Výrazné opotřebení vzorku se totiž projevuje zhoršenou ovladatelností a celkově nekomfortním řízením. Snadno pak může dojít k nehodě, kdy vám sjeté pláště u zákonodárců nebo pojišťovny dvakrát nepomůžou. Pneumatiky proto nedojíždějte „na dřeň“ a vyměňte je dřív, než hloubka dezénu dosáhne svého minima. Ta je podle české legislativy následující:
O výběru pneumatik na váš stroj teď víte vše podstatné. Kvalitní obutí najdete v našem AZ pneu e-shopu, kde jednoduše vyfiltrujete potřebné rozměry, rychlostní index i použití pro daný terén.
Vybrat moto pneu prověřených značek
Zdroj fotografií: Depositphotos.com